Too young to die,ρε!

 
 

Σκέφτομαι τη γενιά μου και τη φουρνιά μου. Εμάς που γεννηθήκαμε στη δεκαετία του '60. Τη γενιά “του ΠΑΣΟΚ”, όπως λέει το κλισέ. Που είδαμε το φως σε ταραγμένες εποχές, πήγαμε σχολείο λίγο πριν ή λίγο μετά από τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, σπουδάσαμε στα χρόνια της Αλλαγής, αρχίσαμε να δουλεύουμε όταν ο βασικός μισθός ήταν κοντά στις 30.000 δραχμές. Μάθαμε ξένες γλώσσες επειδή το θέλαμε, όχι για να πάρουμε μόρια για διορισμό. Διαβάζαμε βιβλία και πολιτικά περιοδικά όχι για τα δείχνουμε στις παραλίες, αλλά επειδή είχαμε ανησυχίες. Δεν κάναμε Erasmus, δεν ξέραμε τι σημαίνει να ξημεροβραδιάζεσαι στα καφέ, δεν είχαμε ανάγκη από Prada και Burberry's -για την ακρίβεια, χτυπούσε άσχημα στο μάτι η νεοπλουτίλα. Μιλούσαμε πολύ, σχεδιάζαμε οικογένειες ή συνέχιση των σπουδών, έχοντας να επιλέξουμε αν θα μείνουμε στην πόλη όπου σπουδάσαμε ή θα επιστρέψουμε στην γενέθλια πόλη ή -οι πιο τολμηροί κι ευκατάστατοι- στο εξωτερικό. Το δημόσιο παρέμενε κάτι το ανεπιθύμητο: ούτε καν το σκεφτόμασταν, θα αποτελούσε ταφόπλακα στις φιλοδοξίες μας.

Διαβάστε περισσότερα: Too young to die,ρε!

Μάνα του τζάμπα, χάσου!

Της Ρέας Βιτάλη

 

«Τα εν οίκω μη εν δήμω» ήταν μια από τις αρχές. Μια! Το τονίζω. Γιατί οι μάνες δίδασκαν αρχές και τρόπους καλής συμπεριφοράς με την σέσουλα. «Πες ευχαριστώ, παρακαλώ, μίλα στον πληθυντικό», «Ψηλά τους ώμους,μη καμπουριάζεις,μη λες –καλέ-, να σφίγγεις το χέρι όταν χαιρετάς, να κοιτάς στα μάτια όταν σου μιλάνε». Τα αγαθά κόποις κτώνται. Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν. Κάλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρει. Μη φανταστείτε τους ανθρώπους μίζερους. Το αντίθετο. Ήταν οικονόμοι, νοικοκυραίοι στα του οίκου τους αλλά κιμπάρηδες, γαλαντόμοι στις συνευρέσεις, στα δώρα τους. Καβγάδες γίνονταν για το ποιος θα κεράσει τον άλλον. Ήταν όλα ρόδινα; Καθόλου. Αλλά η φτώχεια αντιμετωπίζονταν. Κατ΄αρχήν από τους ίδιους. Με εγκράτεια, στωικότητα, ανακύκλωση πριν την ανακύκλωση, καρτερία, σχεδόν με σοφία.

Διαβάστε περισσότερα: Μάνα του τζάμπα, χάσου!

Η δασκαλα με τα κλειστά μάτια

Θα είμαι νοερά στο ξόδι της δασκάλας του 21ου Δημοτικού Σχολείου Τούμπας στη  Θεσσαλονίκη, που σκαρφάλωσε χθες στην ταράτσα του σχολείου της, προσπαθώντας να κρεμάσει τα χριστουγεννιάτικα στολίδια και τσακίστηκε καθώς υποχώρησε η στέγη. Ο διευθυντής του Σχολείου έτρεξε και την σκέπασε-νεκρή πλέον- με ένα σεντόνι, να μη δουν το πτώμα οι μαθητές  και τα δύο της παιδιά που φοιτούσαν στην 2α και 5η Δημοτικού του ίδιου σχολείου.

Όπως έμαθα δίδασκε εικαστικά, τη χαρά των χρωμάτων, της ζωής με άλλα λόγια. Σκαρφάλωσε στα κεραμίδια με αποκοτιά, η 41 χρόνων δασκάλα, για μια δουλειά που μόνο σκληροί εργάτες αποτολμούν. Και δεν πληρωνόταν γι’ αυτό. Ήθελε το δικό της σχολείο να λάμψει με τα χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια. Ήθελε τα παιδιά να χτυπούν τα χέρια τους χαρούμενα, συνοδεύοντας τα τραγούδια των ημερών. Να μην είναι όλα ίδια όπως ήταν πριν, στο 21ο Δημοτικό Σχολείο της Τούμπας. Ήθελε να πουν τα παιδιά της στους συμμαθητές τους υπερήφανα: «Δείτε τι έφτιαξε ή μητέρα μας για όλους». Όμως η μητέρα τους , τώρα, είναι η δασκάλα με τα κλειστά μάτια, είναι η μάνα τους με τα κλειστά για πάντα μάτια.

Θα ήθελα να είμαι στο ξόδι της για να πω στους συναδέλφους της να μην αναλωθούν σε ανούσιες μεγαλοστομίες, όπως συνηθίζεται. Αντί γι’ αυτές να εξηγήσουν στα μικρά παιδιά, μέσα στις τάξεις, με λόγια απλά το βαθύτερο νόημα δύο εννοιών. Της «προσφοράς» και της «ανιδιοτέλειας», έννοιες δυσεύρετες στους «σπασμένους καιρούς» μας. Δεν πειράζει, ας δακρύσουν τα δύο της παιδιά. Θα μεγαλώσουν όμως υπερήφανα για τη μάνα και δασκάλα τους.

(Είμαι γιός δασκάλας και μαζί με τον αδελφό μου φοιτούσαμε στο ίδιο Δημοτικό του Πειραιά που δίδασκε η μάνα μας Βιργινία, η «δασκάλα χωρίς  βέργα» όπως την έλεγαν, τη ζοφερή- και για την ίδια- δεκαετία του 1950.)
 

Ένα άρθρο από τον ιστότοπο "Πρωταγωνιστές".

Η δυσκολια, Θοδωρή Γκόνη (απο το protagon.gr)

Συγγνώμη, θα ήθελα να ρωτήσω κάτι. Όλοι αυτοί που διαμαρτύρονται, που γκρινιάζουν και θρηνούν μέρα νύχτα, από πού έρχονται; Από πού έχουν στρατολογηθεί; Ποιος τους είχε υποσχεθεί και τι; Τόσο καινούργιοι με τη δυσκολία;

Και γιατί κάποιοι άλλοι δεν εκπλήσσονται  με τίποτα; Γιατί τη δυσκολία τη γνωρίζουν με το μικρό της όνομα, με το παρατσούκλι, με το μπινελίκι της; Γιατί της τα λένε στα ίσα; Γιατί τη φωνάζουν στο τραπέζι, στο γήπεδο τους, στο τραγούδι τους, σαν τον παλιόφιλο τον παιδικό;

Εδώ που τα λέμε, όλοι αυτοί -οι άλλοι- οι δακρυσμένοι, αυτές οι κλαίουσες ιτέες όπου τώρα πίνουνε το γάλα – ξύδι, μήπως είναι οι πρώην αισιόδοξοι, οι πρώην πολλά υποσχόμενοι, οι απληροφόρητοι, οι παραπλανημένοι, οι αμύητοι, οι αγύμναστοι, οι βιντεοσκοπημένοι από τις μαμάδες τους στις εξετάσεις των σχολείων; Τι λάμψη, τι καμάρι! Έλα όμως που αυτές οι κάμερες, έφερναν, έγραφαν πίσω τους και τα άλλα, τα δυσοίωνα, τα μαύρα, τα τρύπια, τα ζοφερά.

Δεν πρέπει να τα δούμε κι αυτά; Έτσι δεν γίνεται πάντα;

Μήπως είναι σοφό; Μήπως η ζωή νοιάζεται πιο πολύ για τον εαυτό της απ’ ότι εμείς γι’ αυτήν; Μήπως μας δοκιμάζει κάθε τόσο; Μήπως κάνει μια ιδιότυπη οντισιόν; Προετοιμάζεται,  ας πούμε, να ανεβάσει ένα σημαντικό έργο και φιλοδοξεί να έχει μια εξαιρετική διανομή;

Πιθανόν κουράστηκε να βλέπει τον Ηρακλή να παίζεται από τον Ευρυσθέα. Τον νεκροθάφτη να παίζει τον Άμλετ. Τον Αίγισθο να υποδύεται τον Ορέστη. Τον Προμηθέα να παίζει το κοριτσάκι με τα σπίρτα. Πιθανόν.

Η δυσκολία είναι άγιο πράγμα. Είναι ευλογία Είναι ο μόνος δρόμος που σε βγάζει στ’ ανοιχτά. Είναι αυτή που όταν πας στο ραντεβού μαζί της θα σου δώσει τη λύση. Αρκεί να πας.

Έχει όμως μια ιδιοτροπία, δεν παραδίδεται σ’ εκείνον που την παρατηρεί και την εξετάζει, αλλά σ’ εκείνον που είναι σε θέση να βυθιστεί μέσα της. Να μπει μέσα της, να την κολυμπήσει, να την κατακτήσει. Η δυσκολία είναι Πόλη, μεγάλη Πόλη, θέλει, αγαπάει τον Πορθητή της. Θέλει να κοιμηθεί μαζί του, θέλει δικό της  το παιδί του.

Τα κλάματα, τις φωνές, τα μοιρολόγια, τις γκρίνιες, δεν τα μπορεί δεν τα ανέχεται. Γενικά δεν μπορεί τον κροκόδειλο σαν ζώο. Της αρέσουν άλλα, πιο ντόμπρα πιο καθαρά πιο ήσυχα πιο αγωνιστικά, που δεν κολλάνε, δεν κολλάνε στις λάσπες, δεν κάνουνε παρέα με τον βάτραχο στο βούρκο.

ένα άρθρο των πρωταγωνιστών

Copyright © 2012-2013. 3ο Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου. All Rights Reserved.